ICT essentieel in concurrentiestrijd van Nationale Loterij

De Nationale Loterij combineert het plezier van verantwoord spelen met een maatschappelijke meerwaarde. Er staat veel op het spel, en Proximus NXT helpt de grootste loterij van het land om haar spelers veilig online te laten spelen en, dankzij digitalisering, de concurrentie voor te blijven.

Piet Van Petegem, Chief Technology & Information Officer, en Marc Genin, IT lead bij de Nationale Loterij, werken samen met een vijfde van alle medewerkers van de Nationale Loterij op de IT-afdeling. Een vijfde. Het belang van ICT binnen de organisatie is zo meteen duidelijk. Samen met Alexander Van Balen, Account Executive, Dirk De Smet, Success Manager, bij Proximus NXT omringd door de partners van het Proximus NXT-ecosysteem geven ze de Nationale Loterij een plaats in de gedigitaliseerde markt.

Concurrentiële markt

Piet: "We werken bij de Nationale Loterij elke dag hard om miljoenen Belgen te laten dromen terwijl we sport, cultuur en goede doelen in onze maatschappij ondersteunen voor een warmere samenleving. Onze markt is de laatste jaren sterk gedigitaliseerd. ICT moet ons helpen concurrentieel te blijven."

Marc: "Spelers van de Nationale Loterij kunnen spelen in een van de meer dan vijfduizend verkooppunten of online. Terwijl nog zo’n 75% vandaag kiest voor het offline kanaal, groeit ons digitaal platform razendsnel. Het telt ongeveer 1,8 miljoen actieve spelers. De veiligheid van de spelers, de continuïteit en kwaliteit van onze diensten en de performantie van de spellen verbeteren zijn stevige uitdagingen waarvoor we rekenen op Proximus NXT."

Van telecom naar ICT

Alexander: "Onze samenwerking met de Nationale Loterij startte al in 2016. Toen spitste ons partnership zich toe op het telecombeheer. We verzekeren al vele jaren de verbinding tussen de verkooppunten en het hoofdkantoor van de Nationale Loterij."

Marc: "Proximus is al jarenlang partner van de Nationale Loterij. Toen we ons digitale kanaal wilden vernieuwen en moderniseren, was Proximus NXT meteen een belangrijke partner voor het welslagen van het project. Proximus NXT verzorgde vroeger het netwerkverkeer naar onze verkooppunten en is nu een partner waarmee we op een veilige manier verschillende spelerservaringen kunnen implementeren in onze verschillende verkoopkanalen. Ondertussen hebben we een hele reeks multichannel-uitdagingen. Proximus NXT is volgens ons een ICT-partner die dit niveau van expertise en dienstverlening kan aanbieden."

Piet: "Een key moment in onze samenwerking is toen wij onze Secure Content Street, een secure online speelplatform, hebben uitgebouwd. We zijn echt de innovatieve toer opgegaan."

Cybersecurity prioriteit

Piet: "We verwerken ongeveer 365 miljoen transacties per jaar. Als Nationale Loterij staan we dan ook in het spervuur van cyberaanvallen. Veiligheid, betrouwbaarheid en beschikbaarheid zijn de sleutelwoorden van onze samenwerking."

Marc: "Dat brengt hoge securityeisen met zich mee en vraagt om de nodige schaalbaarheid. Proximus NXT heeft ons samen met Codit en Davinsi Labs geholpen om een omgeving en een reeks oplossingen te bouwen die aan onze speler deze veiligheid en kwaliteit kunnen garanderen op het vlak van toegang tot het internet en het platform."

Alexander: "Het kan onmogelijk zijn dat de winnende getallen van de Lotto al gelekt worden op voorhand. Samen met de experten van onze filiaal Davinsi Labs zorgen we er dankzij threat assessment voor dat alle spelers veilig online kunnen spelen."

Onze grote pool aan experts uit ons ecosysteem helpt om onze teams te laten meegroeien met de noden van Nationale Loterij.

Dirk De Smet, Success Manager bij Proximus NXT.

Cloud-first

Dirk: "We ondersteunen ook de cloud-first strategie van Nationale Loterij. De data-experts van Codit helpen met de integraties van verschillende platformen en bij de ontwikkeling van API's voor Business Intelligence-doeleinden."

Marc: "Qua strategie verloopt alles met betrekking tot de cloud perfect. De technische aspecten en het operationele luik zorgen soms voor uitdagingen bij ons beiden."

Dirk: "Onze grote pool aan experts uit ons Proximus NXT ecosysteem helpt om onze teams te laten meegroeien met de noden van de Nationale Loterij. Zo kunnen we altijd de juiste oplossingen aanbieden. Het is door samen succesvolle projecten uit te werken en op te leveren en samen successen te boeken, dat er vertrouwen komt en dat je meer naar elkaar toe groeit natuurlijk."

Samen bouwen we ultramoderne platformen uit en gaan we de innovatieve toer op.

Piet Van Petegem, Chief Technology & Information Office bij de Nationale Loterij

Rond de tafel en aan de koffiemachine

Piet: "Het contact met het ecosysteem van Proximus NXT is zeer verrijkend. Sinds het begin werden we bijgestaan door het management van Proximus NXT dat zich op zijn beurt omringde met de nodige experts. Dat leidde tot een boeiende coalitie met een team van experts langs beide kanten. We zitten vaak rond de tafel voor nieuwe plannen, maar genieten ook van een informele babbel aan de koffiemachine."

Bedrijfsprofiel Nationale Loterij

De Nationale Loterij organiseert openbare loterijen, wedstrijden en kansspelen op een sociaal verantwoorde, betrouwbare en veilige manier. Binnen de wereld van de kansspelen heeft de Nationale Loterij een uniek profiel. Het is de enige spelaanbieder waarvan de winst voor 100% terugvloeit naar de hele samenleving.

Piet Van Petegem is Chief Technology & Information Officer bij de Nationale Loterij.
Marc Genin is IT lead bij de Nationale Loterij.
Alexander Van Balen is Account Executive bij Proximus NXT.
Dirk De Smet is Success Manager bij Proximus NXT.

Ontdek de magie van onze samenwerking met nog meer klanten

Delhaize zet IT-innovatie in voor betere customer experience

Proximus NXT, ICT-partner bij digitalisering notarissen

Proximus NXT brengt specifieke ICT-kennis bij Groupe Comet

Een traditionele ICT-infrastructuur biedt vandaag niet langer de vereiste flexibiliteit.